A vonatok helyett HÉV-vel és pótlóbuszokkal lehet utazni február 4-től a gödöllői elővárosi térségben – áll a MÁV sajtóközleményében.
A Budapest–Hatvan vasútvonal pályarekonstrukciójának következő fázisában, február 4-től május 12-ig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között, de egészen decemberig hasonló, jelentős korlátozásra kell számítani. Az InterCity-k helyett a Keleti pályaudvar és Hatvan között pótlóbuszok járnak majd, a többi vonat helyett – eltérő szakaszokon – lesznek pótlóbuszok. Sokaknak érdemes lesz a gödöllői HÉV-járatokat választani, melyeken elfogadják a vasúti jegyeket és bérleteket. Utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak az utasok a MÁV-csoport menetrendi keresőjében vagy a Vonatinfó mobilalkalmazás segítségével.
2018 tavaszán a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában kezdődött meg a Budapest–Hatvan vonalszakasz felújítása, amelynek köszönhetően fejlődik az elővárosi közlekedés, nő a pályasebesség, csökken az utazási idő, javul az utaskomfort az állomásokon és megállóhelyeken. A 2020-ig tartó, uniós és hazai forrásból finanszírozott beruházás idején, a munkálatokhoz igazodva több fázisban módosítani kell a vonatok közlekedését. Jelenleg egy vágányon, de menetrend–módosítással fenntartható a vonatközlekedés, azonban az újabb fázisban, február 4-től várhatóan a decemberi menetrendváltásig jelentős korlátozásra kell számítani az utasoknak, mert Pécel és Aszód között teljesen szünetel a forgalom. A tízhónapos vágányzár ideje alatt mindkét sínpárt elbontják és újjáépítik, illetve Péceltől Turáig elkezdődik az állomások és megállóhelyek teljes átépítése is. 2019-ben a tízhónapos vágányzár alatt tervezetten négy állomás teljes átépítése, valamint közel 22 km nyíltvonali vonalszakasz teljes átépítése történik meg, ami rendkívül feszített munkavégzést követel meg, melyre csak a teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség, még korszerű, nagygépes technika hatékony alkalmazása mellett is. A teljes forgalomkizárást indokolják még a vonal dombos terepviszonyai, mivel az építés kiszolgálása a vasút melletti területekről nem lehetséges. Rákos és Pécel, illetve Aszód és Hatvan között is folytatják a felújítási munkákat, ezért egy-egy vágányt itt is lezárnak a forgalom elől.
A MÁV-csoport, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a VOLÁNBUSZ, a Magyar Közút, a Budapest Közút, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft., a kivitelezők számos egyeztetést folytattak, hogy a forgalomkorlátozás a lehető legkisebb mértékben zavarja meg a vasúton és a közúton közlekedők mindennapi utazási szokásait. Összehangolták a vonatok, a HÉV-járatok, a pótlóbuszok menetrendjét és a várható utazási igényekhez igazították a mennyiségüket. Az átszállási és csatlakozási lehetőségeket úgy biztosítják, hogy az utasok a megfelelő időben és járatokkal elérjék úti céljaikat – számolva a lehetséges hosszabb menetidővel.
Már a vágányzárat megelőzően az átszállási pontokon, állomásokon szórólapokkal is biztosítják a fontosabb információkat, kezdetben pedig hoszteszek is segítik az eligazodást, tájékozódást a Keleti pályaudvaron. A pótlóbuszok indulási helyeihez eligazító táblákat helyeznek ki, a könnyebb tájékozódás érdekében pedig színkódolással is megkülönböztethetővé teszik a buszokat a viszonylataik és megállóik alapján.
Változik a menetrend és pótlóbuszok közlekednek
Változások a budapesti elővárosi forgalomban:
⦁ Az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel; illetve Aszód és Hatvan állomások között közlekednek. A Keleti pályaudvar–Pécel viszonylaton óránként két pár, a reggeli csúcsidőszakban 6 és 8 óra között három pár vonat közlekedik. Az Aszód–Hatvan viszonylaton óránként egy-egy vonat közlekedik mindkét irányban.
⦁ Pécel és Aszód között S80-as és G80-as pótlóbuszok szállítják az utasokat. Pécel és Aszód között az S80-as jelzésű pótlóbuszok minden állomáson és megállóhelyen megállnak; míg a G80-as jelzésű járatok csak Bag, Dózsa György őt 8. autóbusz-megállóhelyen állnak meg.
⦁ A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, melyek Gödöllőn, a H8-as HÉV vonalán a Szabadság tér és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A Szabadság tér megállóhelyen biztosítják a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira. A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV vonalán Gödöllő és Budapest, Örs vezér tere viszonylatban. Aszódot a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt, a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást Aszód és Hatvan állomások között közlekedő személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről a személyvonatokat helyettesítő pótlóbuszok biztosítják.
⦁ Munkanapokon, csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.
⦁ A személyvonatokat pótló autóbuszoknál forgalomtechnikai okból több településen jelentősen módosulnak a megállási helyek. Isaszegen a vasútállomást nem érintve, a főútvonalon kijelölt autóbusz megállóban állnak meg a buszok. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8-as HÉV és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető. Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás biztosított, továbbá az autóbusz állomáson is lesz lehetőség vasúti jegy- és bérletvásárlásra, továbbá a MÁV-HÉV járataira Gödöllő HÉV-végállomáson és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen a jegy- és bérletvásárlás a BKK automatáiból is biztosított
⦁ Munkanapokon reggel gyorsított HÉV vonatok közlekednek Gödöllőtől Örs vezér teréig a HÉV-vonalán, amelyek Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, valamint Ilonatelep megállóhelyeken nem állnak meg. A kimaradó megállóhelyek változatlan kiszolgálása, illetve a megnövekedő utazási igények miatt betétjárat közlekedik Örs vezér tere és Kerepes között a reggeli és délutáni csúcsidőben.
⦁ A hét első munkanapját megelőző napokon 14–20 óra között a Gödöllő és Örs vezér tere között 3 helyett 6 kocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a tervek szerint forgalomba állítanak Desiro motorvonatokat is a H8-as HÉV vonalon.
Változások a távolsági forgalomban:
⦁ A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCity vonatok helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek. Az InterCity vonatok és pótlóbuszaik pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe.
⦁ Hatvanból Budapestre 6:05-kor és 7:15-kor, továbbá a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes megállóból Hatvanig 19:40-kor IC-pótlóbuszok is közlekednek a közvetlen és gyorsabb eljutás érdekében az M3-as autópályán. Erre a három pótlóbuszra a menetjegy, illetve a bérlet mellé is kell pótjegyet váltani, továbbá érvényesek a Budapest-bérletek és a csatlakozó jegyek, bérletek is.
⦁ A sátoraljaújhelyi sebes és egri gyorsvonatok csak a Hatvan–Sátoraljaújhely és a Hatvan–Eger viszonylatokon közlekednek változatlan menetrend szerint; a miskolci gyors-, és a füzesabonyi személyvonatoknak sem változik a menetrendje a Hatvan–Miskolc és a Hatvan–Füzesabony viszonylatokon. A gyors-, és sebesvonatok teljes útvonalon gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe.
⦁ A kör InterCity vonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar–Nyíregyháza, illetve Nyíregyháza–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatokon közlekednek.
Egyéb forgalmi változások:
A hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-től március 31-ig az Aszód–Balassagyarmat vonalon csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-től május 12-ig Aszód–Galgamácsa állomások között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-START naponta 5 pár vonatnál vácrátóti útvonal hosszabbítással, alternatív kerülő útirányos csatlakozásokkal biztosít eljutást Galgamácsa–Vácrátót–Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve Galgamácsa–Vácrátót–Vác–Nyugati útirányon. Vácrátót–Galgamácsa állomások között a vonatok nem állnak meg. Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többlet menetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatók.
Jegyváltás, információszolgálat:
A pótlóbuszokra a pénztárakban, online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is lehet jegyet vásárolni. A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, a buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség, a kerékpár szállítás nem biztosítható. Az átépítés alatt az aszódi állomáson a vasúti pénztár konténerben üzemel majd. Az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében a pénztáron kívül egy kisebb váróterem és utas WC is rendelkezésre áll.
A vasúttársaság az utazások előzetes megtervezéséhez szükséges hirdetményeket legkésőbb január 21-én, hétfőig közzéteszi a honlapján és az állomási tájékoztatási felületein. A tervek szerint sajtótájékoztatón részletes informálja a médiát is január végén.
A vasúttársaság javasolja utasainak, hogy a felújítások ideje alatt kísérjék figyelemmel az állomásokon elhelyezett hirdetményeket, útbaigazító táblákat, térképeket, a hangos utastájékoztatót, valamint a MÁVINFORM facebook oldalát. A módosított menetrend a MÁV-csoport (www.mavcsoport.hu) honlapján, a vágányzári hírek között érhető el. Az utasok tájékozódhatnak a Vonatinfó alkalmazásban és a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál is a +36 (1) 3 49 49 49-es és a +36 (20/30/70) 499 4999-es telefonszámon.