Csányi István álma, hogy a dzsessz világában is híressé teszi a Királyi Várót, ahol vasárnap délután első főszereplője volt a Mészáros Beáta és L. Péterfi Csaba és által elindított Két szék között című interaktív, beszélgetős, zenés műsornak. S mint a session zenész, szaxofon művész, jazzénekes, tanár, zeneszerző és „jó ember”, elmondta, amit eddig elhatározott, azt mindig sikerült megvalósítania.

A kéthavonta jelentkező programban a műsorvezetők – akiket rendezőként és szereplőként is ismernek a színházba járók Gödöllőn – valamint a közönség is adtak feladatokat a művésznek. A meglepetésvendégek Csányi István tanítványai, ifj. Barabás András, Berkó Domokos és Braun Ádám voltak.

Amikor az alma leesik a fájáról, néha jó nagy félkört is leír a földön, de úgy is a fa közelében állapodhat meg. Végső soron az 54 éves Csányi István is teljesítette turai édesanyja kérését, bár nem középiskolai tanár lett belőle, hanem a Chopin Zenei AMI-ban tanít.

A kétórás beszélgetés során sok minden megtudtunk róla. Például azt is, hogy az egyik Sík Olgánál vett énekórán az éhes tanítványnak a nagy kedvenc Katona Klári hozta a terítéket. Szerinte az énekes Titkaim című lemeze a legjobb hazai poplemez. Megilletődöttségétől sikerült is leennie a ruháját…, a leginkább mégis édesanyja említésétől hatódott meg.

Népművelő édesapjának köszönheti, hogy szülőfalujának mozijában minden filmet megnézhetett. Mentorai közül a leggyakrabban Gőz László zeneakadémiai tanárt említette, aki számos utat megnyitott számára az előadóművészek világában.

Az aszódi gimnáziumból az érettségi után a Filmgyárba került, ahol – mint ott Ábel Anita elnevezte – lóti-futi lett. De olyan szerencsével, hogy éppen Jancsó Miklós egyik produkciójának dolgozhatott. A film világával való ismerkedés olyan volt számára, mint egy űrutazás. Elmondta, falusi gyerekként először még telefonálni sem tudott. Ezekben az években szerepelt abban a filmben, amiben megalakult Geszti Péter Jazz+Az zenekara. A turnézó együttesbe azonban már nem került be.

A filmgyárból a Madách Színházba került, ahol megint csak lóti-futi lett. Vitte a postára az István, a király című rockopera lemezeit, sorban állt az újságosnál a Reform című lapért. A kezdetektől ki sem látszott a munkából, s ezzel ma sincs másképp.

1985-től él Gödöllőn, s ekkor kezdett játszani szaxofonon. A HÉV-en tanult meg szolmizálni. 1995-től 1999-ig volt a jazz tanszak hallgatója. Az egyik nap az ének szakra vették fel, a másikon a szaxofonra. Mivel csak egy diplomát szerezhetett, a legcsajozóbb hangszer művésze lett.  A Z’Zi Laborban is játszott. De mindezt megelőzte a vigadóbeli szereplése a Bumm zenekarban, amely egy szovjet gyerekdalt dolgozott át funkyvá.

Session zenészként nagyon sok formációval és szólóénekessel szerepelt és szerepel a színpadon. A legmagasabb csúcsnak azt tartja, hogy 2013-ban négy estén át muzsikált az LGT-vel a sportarénában. Ma már nem tudja eldönteni, hogy gondolt-e erre, amikor Turán egész nap hallgatta a lemezeiket. De más műfajokat is megismert a Galga menti településen Cinci néniéknél, akinek a férje Kossuth-díjas népművelő volt. Talán ezért is olyan széles a mai repertoárja.

A nemzetközi porondon Quincy Jones a minta, a mérték számára. Meg is jegyezte, egyetért a műfaj 85 éves klasszikusának azon megállapításával a mai zenei életről, hogy „Isten kisétált az ajtón”. Manapság egy perc alatt lehet zenét „csinálni”. Talán éppen ezért mesélt szeretettel a kertjében tanyázó süket macskájáról, aki nem ért semmit a fán fészkelő madarak riadt csipogásából, amikor a magasban lebegő otthonuk alá fekszik vadászó pózban.

Csányi István egyáltalán nem bánja, hogy a színpadon a második sorban áll. Elárulta, hogy még Zorán is elfogadta több ötletét. Huszonöt évi háttérzenélés után azonban mostanában elkezdett mozgolódni. Létrehozta a Saxophone formációt, megjelenés előtt áll közös lemezük Myrtillel, akivel egy időben végzett a zeneakadémián. Az újévet pedig együtt kezdik majd Gödöllőn, a szimfonikus zenekar évköszöntő koncertjén.

Az szeretek lenni, ami vagyok – s elfogadom a másik embert annak, ami – foglalta össze filozófiáját.

A Királyi Várót csodálatos helyszínnek tartja és szívesen vállalta az itteni jazz klub vezetését. Azt tervezi, hogy minikoncerteket szervez, amiket világszerte elérhetővé tesz. Feltett szándéka, hogy egyszer majd egy világsztár is ide látogat.

 

A Két szék között november 4-én folytatódik, Mészáros Beáta és L. Péterfi Csaba vendége Herczenik Anna operaénekes lesz.