A Gödöllőt elkerülő út megépítése – az állami közúthálózat bővítéseként – kulcskérdés a városi közúti közlekedés javításához, de persze mindent azt sem oldana meg. Az önkormányzat évi 500 millió forint körüli összeget tud fordítani közúthálózatának tervszerű fejlesztésére. Hogy legyenek megvalósítandó célok, ahhoz folyamatosan frissített közlekedési koncepció szükséges. Ezek voltak a fő megállapításai a november 22-i közmeghallgatásnak, amit a Török Ignác Gimnázium aulájában tartott a képviselő-testület.
Gödöllő hosszú távú közlekedési koncepcióját 2006-ban a Pro Urbe Kft. készítette el. E koncepció mentén állami és aktív helyi szerepvállalással számos közlekedésfejlesztés valósult meg. Megépült az M31-es autópálya, fejlesztették a városközponti parkolási rendszerét, a közösségi közlekedés hálózatát összekapcsoltak gyalogos tereket, fejlesztették a gyalogátkelőhelyeket, a kerékpáros hálózatot és lámpás csomópontokat alakítottak ki. 2018 elején az eredeti tervezőcsapatnak megbízást adott az önkormányzat arra, hogy aktualizálja a város közlekedési koncepcióját, különösen annak rövid- és középtávú jövőre vonatkozó megállapításait, hogy ezzel alapozzák meg, és tudják rangsorolni a további közlekedésfejlesztési beavatkozásokat. A munka a korábban elkészült forgalmi modell frissítésével kezdődött, amelyhez tavasszal végzett friss forgalomszámlálások szolgáltak alapul. Ezek után a tervezett fejlesztések hatásait vizsgálja az anyag egy (a már folyamatban lévő fejlesztések elkészültét vizsgáló) nulladik, és három további fejlesztési ütem időtávlatában (2022-2029-ig). Az anyag vázlattervi szintű javaslatot tartalmaz, mindemellett számos konkrét lokális beavatkozás megvalósítására beruházási költségbecslést is ad.
A közmeghallgatáson Könczey Gábor felelős tervező adott betekintést a 89 oldalas munka megállapításaiba. Az országos közúthálózat fejlesztését igénylő lépések között részletesen is bemutatta, milyen kedvező hatást gyakorolna a város belső közlekedésére, ha a rá zúduló átmenő forgalmat a nyugati elkerülő úttal vezetnék el, továbbá a volt Sony gyár mögött is ki lehetne építeni egy rövid útszakaszt, amely eleve Szada, Veresegyház, Vác felé terelné az oda (és onnan a fővárosba) tartó gépjárműforgalmat az M3-as autópálya jelenlegi, Dózsa György úti kereszteződéséből. Az előbbi megvalósulásával akár az Ady sétányt is le lehetne majd zárni a gépjárműforgalom elől, de anélkül egyáltalán nem lehet. A második átkötés közvetlenül a Rét utcáról való kihajtást könnyítené meg nagyon az utósoknak.
A tervező innovatív belvárosi gondolatokat is felvetett. Ilyen például az az elképzelés, hogy a Szabadság út – Táncsics út – Tessedik út csomópont közlekedését segítené, ha a 30aas főút ipari park felé eső szakaszán a három sávot úgy cserélnék meg, hogy a városba jönne be két sávon a forgalom, Budapest felé pedig egy sáv haladna. A jelenlegi helyzet még azt az állapotot tükrözi, amikor a teherautóknak kapaszkodó sáv kellett a fővárosi irányba.
Gémesi György polgármester egyetértett azzal, hogy az elkerülő út a kulcskérdés, de sok múlik azon is, hogy a város miként használja fel fejlesztési forrásait a közlekedésben. Ide tartozik a kerékpárutak létesítése is. Az önkormányzat legújabb pályázata már a város isaszegi végének az elérését célozza, aminek a forrásából a gépgyárig lehetne elkészíteni az utat. A fórumon sok kérdés hangzott el a Petőfi téri zebrától a máriabesnyői vasúti megállóhely akadálymentesítéséig. Bár olyan vélemény is elhangzott, hogy koncepciótól nem javul a forgalmi helyzet és közlekedni utakkal kell nem pedig lámpákkal, a tervező válaszaiban hangsúlyozta: a fejlesztéshez ütemezni kell az elvégzendő feladatokat. Aztán egyszer majd csak sor kerül rá. Példaként említhető a gödöllői HÉV összekötése a metróval, amire már a kormány is rábólintott.
Megtudtuk a közmeghallgatáson, hogy a besnyői vasúti megállóhelyen liftek lesznek, a Petőfi téren még hiányzó zebrához lámpaoszlop beállítása is szükségeltetik. Az önkormányzat a városi érdekeket képviselve szorgalmazza a Köztársaság úti felüljáró megépítése utáni Állomás téri és az épülő uszodával szemközti Isaszegi úti csomópontok közlekedési összehangolását. Hasonló körültekintéssel tervezteti a Szőlő utca – Bajcsy Zsilinszky út és a Szent János utca – Szőlő utca – Röges utca kereszteződéseinek átalakítását. A polgármester a közmeghallgatáson elmondta, hogy idén a Blaháné utat építette át az önkormányzat és parkolókat is létesített nagy számban a városban. Jövőre a Napsugár Étterem előtti csomópont újul meg, amire pályázati forrást is nyertek.
Gémesi György arról is szólt, hogy az önkormányzat a közvilágítás ledlámpás korszerűsítését határozta el; az ehhez szükséges hitelfelvétel engedélyezés alatt áll. Bár a város évi 100 millió forinttal támogatja a Volánbusz által végezett tömegközlekedést, az utasok száma évi 5 százalékkal csökken. A városvezető nem fogadta el azt az értékelést, hogy a gödöllői közlekedés kritikán aluli. Vannak olyan időszakok, mondta, amikor a csúcsforgalom nehezíti a haladást. Arról is szólt, hogy kérte Vécsey László országgyűlési képviselőt, fogjanak össze a közlekedési feltételek javításáért. Tapsot kapott az a megjegyzése, hogy tud és szeret lobbizni, de ehhez két személy és két oldal kell.